Bestellingen beheren & handmatig aanmaken
Duur: 10 minuten | Moeilijkheid: Gemiddeld
Doel: In dit artikel leggen we uit waar je je bestellingen kunt beheren en hoe je geld terug kan betalen aan de klant.
Pakket: Website met resultaat, Groei platform en Expert platform
Let op:
In de video wordt er gesproken over dat je de factuur kan verzenden middels de Bestelling acties, maar het werkt beter om eerst de factuur aan te maken en dan middels verzend e-mail bestelling de e-mail te versturen.
In dit artikel vind je
Bestellingen beheren |
Bestellingen aanmaken |
Terugbetalen aan de klant |
Bestellingen beheren
- 1
-
Open
Dashboard -> Bestellingen hier vind je een lijst met alle bestellingen die zijn gedaan op je webshop.
- 2
- Klik op een bestelling om er meer over te weten te komen
- 3
- Hieronder een voorbeeld van een bestelling.
De artikelen die de klant heeft gekocht, en het subtotaal daar van.
Bestellingen aanmaken
- 1
-
Open
Dashboard -> Bestellingen en klik op
Bestelling toevoegen
- 2
-
Scroll naar beneden en klik op
Item(s) toevoegen gevolgd door
Product(en) toevoegen, zoek een óf meerdere producten in de lijst en klik op
Toevoegen. Klik hierna op
Herberekenen
- 3
-
Vul de gegevens in van de klant. Klik op het
Bewerk icoontje naast
Facturering &
Verzendmethoden.
Let op: Als je het e-mailadres van de klant invult, doe dit zorgvuldig, in de volgende stap wordt automatisch de betalingslink naar de klant gestuurd! - 4
-
Aan de rechterkant staat een menu met de optie
Verzend e-mail bestelling, in het dropdown menu eronder selecteer
Nieuwe bestelling en klik op
Sla bestelling op & verzend e-mail.
Let op: Heeft je klant al betaald? Dan kan je hem i.p.v. Nieuwe bestelling op Bestelling afgerond zetten! - 5
-
De bestelling is nu ingevoerd, en als je het e-mailadres van de klant correct hebt ingevuld onder
Facturering, dan ontvangt de klant zélf een link om te betalen. Géén e-mailadres? Of wil je de link liever zelf delen? Dan kan je op
Klant betaalpagina klikken bij Bestelling #nummer details en die link opsturen naar de klant.
Terugbetalen aan de klant
- 1
- Zoek de factuur op die je wil terugbetalen. Dit doe je door naar bestellingen te gaan en de factuur aan te klikken.
- 2
- Scroll naar beneden en klik op terugbetalen.
- 3
-
Geef nu aan welke artikellen en hoeveel je ervan wil terugbetalen. Eventueel kan je ook een reden voor de terugbetaling invullen.
- 4
-
Daarna klik je op
Betaal €xxxx handmatig terug
Let op: Je dient de betaling wel handmatig te doen via jouw bankomgeving of via bijv. Mollie. Dit gebeurt niet automatisch! - 5
-
Mocht de klant het willen, dan kan je de creditnota (zo heet het wanneer je een factuur hebt van iets dat is terugbetaald) naar de klant e-mailen. Dit doen we door rechtsboven te gaan naar
Bestelling acties en dan te kiezen voor
Mail de factuur / details van de bestelling naar de klant. En daarna klikken we op
bijwerken en dan zijn we klaar.