Producten: Abonnementen / betalen in termijnen

Duur: 10 minuten | Moeilijkheid: Gemakkelijk 

Doel: Naast directe betalingen kan je ook terugkerende betalingen aanbieden aan je klanten, zoals termijnbetalingen. In dit artikel leggen we uit hoe je dit doet!

Pakket: Groei platform, Expert platform of als losse dienst af te nemen


Let op: je dient bij Mollie een goedkeuring te vragen om SEPA incasso's uit te voeren! Dit kan tot enkele weken duren.


Let op: Wanneer je SEPA incasso aanbiedt, is er een maximum van 2000 euro per betaling. Wanneer dit niet voldoende is, kan je dit via Mollie laten aanpassen.

Let op: Voor het gebruik van abonnementen / termijnbetalingen is een uitbreiding van je pakket nodig. Neem contact op met support voor meer informatie!


In dit artikel vind je

Abbonnementen / termijnbetalingen aanbieden
Handig om te weten

Abonnementen / termijnbetalingen aanbieden

Let op: Activeer SEPA-incasso als u wilt dat klanten abonnementen kunnen afrekenen met iDEAL en andere “first” betaalmethoden. Je kan SEPA-incasso aanzetten bij je betalingsmogelijkheden. Open Dashboard -> Bestellingen -> Instellingen en ga naar het tabje Betalingen om dit toe te passen.

  1. Open nu Dashboard -> Producten en selecteer een product, of maak een nieuwe aan
  2. Pas de Productgegevens aan naar een Simple subscription (de mogelijkheid tot een variable subscription is er ook, lees hier meer over variaties in producten)

Voorbeeld: Je product is 100,- en je wil dit in 1 termijn van 50,- en 2 van 25,- aanbieden De Inschrijfkosten zijn 25,- dat betekend dat de klant dit direct betaald De Abonnementsprijs is dus 25,- en elke maand wordt dit van de klant z'n rekening afgeschreven En dit wordt voor 3 maanden gedaan, waarna het automatisch verloopt  (Verloopt na)In totaal betaald de klant dus 100,- over 3 termijnen. Het eerste termijn is 25,- plus de inschrijfkosten van 25,-. Vervolgens betaald de klant ook nog eens 2 termijnen van 25,-

Met de uitbreiding Abonnementen kan je ook gratis proefperiodes instellen voor klanten! Zo kunnen ze zelf kijken wat ze van het product vinden! Dit stel je in bij de optie Gratis proefperiode waar je zelf aan kan geven hoe lang deze proefperiode moet duren! 

Termijnbetalingen waar klanten geen toegang verliezen

Het is ook mogelijk om klanten een aantal termijnbetalingen te laten betalen, waarna de klant toegang blijft houden tot de training. Je kunt er voor zorgen dat dit de standaard instelling is voor alle abonnementen op jouw website, of je kunt er individueel voor kiezen per training.


De algemene, website-wijde instelling is te vinden binnen de instellingen van jouw webshop. Binnen jouw SYS omgeving, ga naar de Instellingen en ga vanuit hier naar het tabje abonnementen. Hier zie je de optie Behoud training na afloop. Als je deze aanzet worden alle abonnementen omgezet naar termijnbetalingen.


Zolang je deze optie uit houd kun je in plaats daarvan per training aangeven of je de klant deze wil laten houden na het abonnement. Ga naar jouw Producten pagina en open het product waar je een termijnbetaling op wilt instellen. Klik op bewerken, en scroll naar beneden tot je het volgende scherm vindt:

Selecteer hier het vakje "Termijnbetaling". Dit activeert het behouden van de training na het betalen van het abonnement. Je kunt dit doen voor zo veel trainingen als je wil!


Abonnement statussen

  • Betaling via iDeal / bancontact. Losse bestelling: Afgerond. Abonnement status: actief
  • Abonnement wordt verlengt. SEPA incasso wordt aangevraagd (duurt ~5 dagen). Abonnement status: Actief. Status losse verlenging: Wachtend op betaling:
  • SEPA wordt afgeschreven. Losse betaling gaat naar Afgerond. Abonnement status ongewijzigd Actief).
  • Terugvordering: Abonnement status verandert: In de wacht, losse bestelling verandert naar: Wachtend op betaling
  • Klant behoudt toegang tot trainingen.

Handig om te weten

  • Een automatisch incasso duurt maximaal 2 weken voordat deze van de rekening van de klant is geincasseerd. Het abonnement zal de status In de wacht krijgen totdat het geld is ontvangen, hierna zal het abonnement weer op actief komen te staan.
  • Klanten kunnen dit automatisch incasso storneren, of het automatisch incasso kan mislukken omdat er niet voldoende geld op de rekening staat. Als dit gebeurd zal het abonnement automatisch op In de wacht komen te staan, en de klant krijgt hierna de mogelijkheid om het abonnement handmatig te betalen in de Mijn Account omgeving van de website. Storneringen voorkomen doe je niet, maar wat kan je doen als het eenmaal is gebeurd? Allereerst is het natuurlijk belangrijk om contact op te nemen met de klant; aangezien de SEPA incasso niet automatisch meer incasseert na een stornering. Je kunt de klant dan vragen het abonnement opnieuw af te nemen, zodat er een nieuw mandaat kan worden afgegeven waarmee het weer mogelijk is om incasso's te incasseren van de rekening van de klant. 
Heeft dit artikel je geholpen? Bedankt voor je feedback! There was a problem submitting your feedback. Please try again later.

Meer hulp nodig? Stuur je vraag naar het support team Stuur je vraag naar het support team