Bestellingen: Automatische incasso is gestorneerd
Duur: 10 minuten | Moeilijkheid: Gemiddeld
Doel: In dit artikel leggen we je uit wat je kan doen, wanneer een klant een automatische incasso heeft gestorneerd en vertellen we je wat je vooraf kan doen.
In deze video komen de volgende onderwerpen lang:
00:59 Waarschuwing per e-mail
01:35 Algemene uitleg over automatische incasso's
03:08 Tips vooraf; algemene voorwaarden
04:20 Automatische betaling heractiveren (klant)
05:37 Wat te doen als een klant weigert te betalen
Let op:
Betalingen in termijnen en abonnementen zijn inbegrepen bij het Expert platform. Je kan deze functionaliteit ook los afnemen voor €175 per kwartaal of €625 per jaar.
Informatie:
Mocht een automatische betaling niet lukken, dan proberen wij gedurende 5 dagen om de betaling alsnog te laten plaatsvinden. Lukt dit niet, dan ontvang je een e-mail dat het abonnement opgeschort is.
In dit artikel vind je
Waarschuwing per e-mail |
Algemene uitleg over automatische incasso's |
Tips vooraf: algemene voorwaarden |
Automatische betaling heractiveren (klant) |
Wat te doen als een klant weigert te betalen |
Waarschuwing per e-mail
Algemene uitleg over automatische incasso's
Een automatische incasso is een opdracht waarbij de betalende partij akkoord gaat om het restantbedrag te laten betalen door middel van een automatische afschrijving. De betalende partij dient deze opdracht zelf te geven en te betalen. Je kan als verkoper niet een 'gewone' factuur sturen en daarmee een automatische incasso starten. Deze vorm van betalen zie je vaak bij online trainingen of de wat duurdere producten.
Bij een automatische incasso kan de betalende partij tot 56 dagen (8 weken) na de betaling, deze ongedaan maken via de bank. Hiervan krijg je als verkoper een e-mail, zodat je actie kan ondernemen. De reden dat een automatische incasso tot 56 dagen achteraf kan worden ontbonden is omdat particulieren hiermee beschermd zijn. Mocht een bedrijf express onterechte betalingen blijven innen, dan kan de particulier deze ongedaan maken.
Tips vooraf: algemene voorwaarden
Het allerbelangrijkste wat we kunnen doen is vooraf duidelijk zijn over wat een klant koopt en welke verplichtingen hierbij horen. Neem deze daarom op in je Algemene voorwaarden. Klik hier voor informatie omtrent het schrijven van de algemene voorwaarden.
Voor abonnementen en betalen in termijnen dien je in ieder geval de volgende dingen mee te nemen in je algemene voorwaarden;
* Hoe vaak vindt de betaling plaats (maandelijks, elk kwartaal..)
* Welke opzegtermijn is er van toepassing en hoe dient men op te zeggen
* Gevolgen wanneer de klant de betaling niet voldoet
* Dat het geen vrijblijvende incasso is, men dient het gehele bedrag/termijn te blijven betalen
Zet bij het product op de website duidelijk het volgende:
* Dat het gaat om een abonnement voor xx tijd (vul in hoe lang het abonnement loopt)
* Of het abonnement eenmalig is of automatisch verlengd wordt
* Wanneer en hoe iemand dient op te zeggen
* Welk bedrag er afgeschreven wordt en voor hoeveel termijnen (mits van toepassing)
* Dat het gaat om een betaalverplichting ook wanneer iemand er geen behoefte meer aan heeft
Automatische betaling heractiveren (klant)
Mocht een klant toch (per ongeluk) het abonnement of de betaling hebben gestopt. Vraag dan of hij/zij deze weer wil activeren.
Wat te doen als een klant weigert te betalen
1. Niets doen en het zo laten.
2. Een tussenweg zien te vinden. De klant betaalt niet alles, maar een gedeelte van het resterende bedrag.
3. Je schakelt een incassobureau in.
Informatie:
Wat voor in jouw situatie het beste is weten wij niet. Wij zijn geen juristen en kunnen dus niet inschatten hoe het precies in elkaar zit. Eventueel kan je eerst ergens juridisch advies inwinnen voordat je naar een incassobureau gaat. Er zijn ook incassobureau's die alleen een betaling vragen, wanneer het hen gelukt is om het geld te innen.