Bestellingen: Automatische incasso is gestorneerd

Duur: 10 minuten | Moeilijkheid: Gemiddeld 
Doel: In dit artikel leggen we je uit wat je kan doen, wanneer een klant een automatische incasso heeft gestorneerd en vertellen we je wat je vooraf kan doen.

In deze video komen de volgende onderwerpen lang:

00:59 Waarschuwing per e-mail
01:35 Algemene uitleg over automatische incasso's
03:08 Tips vooraf; algemene voorwaarden
04:20 Automatische betaling heractiveren (klant)
05:37 Wat te doen als een klant weigert te betalen


Let op:

Betalingen in termijnen en abonnementen zijn inbegrepen bij het Expert platform. Je kan deze functionaliteit ook los afnemen voor €175 per kwartaal of €625 per jaar.

Wanneer je via Mollie betalingen via kreditkaart aanbiedt, dan is er een maximum van 2000 euro per betaling. Wanneer dit niet voldoende is, kan je dit via Mollie laten aanpassen.

Informatie:

Mocht een automatische betaling niet lukken, dan proberen wij gedurende 5 dagen om de betaling alsnog te laten plaatsvinden. Lukt dit niet, dan ontvang je een e-mail dat het abonnement opgeschort is.


In dit artikel vind je

Waarschuwing per e-mail
Algemene uitleg over automatische incasso's
Tips vooraf: algemene voorwaarden
Automatische betaling heractiveren (klant)
Wat te doen als een klant weigert te betalen

Waarschuwing per e-mail

1
Wanneer een klant een abonnement stopt via zijn/haar accountpagina of wanneer een betaling niet lukt. Dan krijg je hiervan een e-mail, deze e-mail hebben wij al voor je geactiveerd. Als je wil kan je ook instellen dat je een waarschuwing krijgt wanneer een abonnement verlopen is.
2
Ga naar bestellingen --> instellingen
3
Daarna ga je naar het tabblad E-mails
4
Zoek de 3 e-mails op en bepaal of je deze aan of uit wil hebben. Klik erachter op beheren 
En vink aan wanneer je wil dat de e-mail verstuurd wordt. Vergeet niet op wijzigingen opslaan te

Algemene uitleg over automatische incasso's

Een automatische incasso is een opdracht waarbij de betalende partij akkoord gaat om het restantbedrag te laten betalen door middel van een automatische afschrijving. De betalende partij dient deze opdracht zelf te geven en te betalen. Je kan als verkoper niet een 'gewone' factuur sturen en daarmee een automatische incasso starten. Deze vorm van betalen zie je vaak bij online trainingen of de wat duurdere producten.

Bij een automatische incasso kan de betalende partij tot 56 dagen (8 weken) na de betaling, deze ongedaan maken via de bank. Hiervan krijg je als verkoper een e-mail, zodat je actie kan ondernemen. De reden dat een automatische incasso tot 56 dagen achteraf kan worden ontbonden is omdat particulieren hiermee beschermd zijn. Mocht een bedrijf express onterechte betalingen blijven innen, dan kan de particulier deze ongedaan maken.


Tips vooraf: algemene voorwaarden

Het allerbelangrijkste wat we kunnen doen is vooraf duidelijk zijn over wat een klant koopt en welke verplichtingen hierbij horen. Neem deze daarom op in je Algemene voorwaarden. Klik hier voor informatie omtrent het schrijven van de algemene voorwaarden.

Voor abonnementen en betalen in termijnen dien je in ieder geval de volgende dingen mee te nemen in je algemene voorwaarden;

* Hoe vaak vindt de betaling plaats (maandelijks, elk kwartaal..)
* Welke opzegtermijn is er van toepassing en hoe dient men op te zeggen
* Gevolgen wanneer de klant de betaling niet voldoet
* Dat het geen vrijblijvende incasso is, men dient het gehele bedrag/termijn te blijven betalen

Zet bij het product op de website duidelijk het volgende:

* Dat het gaat om een abonnement voor xx tijd (vul in hoe lang het abonnement loopt)
* Of het abonnement eenmalig is of automatisch verlengd wordt
* Wanneer en hoe iemand dient op te zeggen
* Welk bedrag er afgeschreven wordt en voor hoeveel termijnen (mits van toepassing)
* Dat het gaat om een betaalverplichting ook wanneer iemand er geen behoefte meer aan heeft


Automatische betaling heractiveren (klant)

Mocht een klant toch (per ongeluk) het abonnement of de betaling hebben gestopt. Vraag dan of hij/zij deze weer wil activeren.

1
Laat de klant inloggen op de accountpagina en daarna naar het tabblad mijn abonnemen
2
Laat de klant op de grote rode knop opnieuw activeren drukken. Wanneer de klant dat gedaan heeft, komt de melding Je abonnement werd opnieuw geactiveerd. in beeld.
3
Wil een klant niet betalen, lees dan verder hieronder.

Wat te doen als een klant weigert te betalen

1
Het spreekt voor zich dat je eerst netjes uitlegt waarom een klant moet blijven betalen. 
2
Mocht een klant echt weigeren, dan kan je drie dingen doen:

1. Niets doen en het zo laten.
2. Een tussenweg zien te vinden. De klant betaalt niet alles, maar een gedeelte van het resterende bedrag.
3. Je schakelt een incassobureau in.

Informatie:

Wat voor in jouw situatie het beste is weten wij niet. Wij zijn geen juristen en kunnen dus niet inschatten hoe het precies in elkaar zit. Eventueel kan je eerst ergens juridisch advies inwinnen voordat je naar een incassobureau gaat. Er zijn ook incassobureau's die alleen een betaling vragen, wanneer het hen gelukt is om het geld te innen. 

Heeft dit artikel je geholpen? Bedankt voor je feedback! There was a problem submitting your feedback. Please try again later.

Meer hulp nodig? Stuur je vraag naar het support team Stuur je vraag naar het support team