Aanmaken en beheren van gebruikers en klanten

Duur: 5 - 10 minuten | Moeilijkheid: Makkelijk
Doel: Om het wachtwoord van je e-mail te veranderen
Pakket: Website met resultaat, Groei platform en Expert platform


In deze video de volgende onderwerpen:
01:11 Gebruikers omgeving  
02:20 Gebruiker toevoegen  
03:34 Gebruiker verwijderen  
04:12 Verschil klant en gebruiker  
04:48 Welke rol kan wat? 
06:34 Wat ziet een freelancer?
07:03 Voordeel van nieuwe gebruikersrollen
07:31 Aantal gebruikers per pakket
09:03 Waarom deze update?


Dit artikel is geen standaard stappenplan, maar is geschreven om je te informeren over het verschil tussen klanten en gebruikers. En om duidelijk te maken wat de verschillen zijn tussen de verschillende gebruikers. Met de nieuwe vormgeving voor het beheren van gebruikers en klanten is er ook een mogelijkheid gekomen waar vaak naar gevraagd werd; de mogelijkheid om de financiele kant te verbergen voor medewerkers/externe partijen.

Samen met deze update is er een maximum ingesteld voor het aantal gratis gebruikers. Het aantal gratis gebruikers verschilt per pakket. Dit gaat niet in met terugwerkende kracht, dus ongeacht hoeveel gebruikers je nu hebt, je hoeft er niet voor te gaan betalen. Wil je weten wat gebruikers zijn, welke soorten gebruikers er zijn en welke rechten ze hebben? Lees dan vooral door.


In dit artikel vind je

Verschil tussen klant en gebruikers
Verschillende gebruikersrollen
Waarom zou men andere rollen aanmaken?
Aantal gebruikers inbegrepen per pakket

Verschil tussen klant en gebruikers

Klanten: zijn mensen die een account hebben nadat ze een bestelling hebben gedaan of een online training volgen. Deze mensen hebben een account op je website, maar kunnen niet bij de instellingen van de website en kunnen ook geen support van SYS aanvragen. Mensen die op een coachkaart staan, vallen hier ook onder.

Gebruikers: hebben een account op de website en kunnen bij de achterkant van de website. Afhankelijk van de precieze rol kunnen ze pagina's aanmaken of instellingen aanpassen. Alle gebruikers kunnen via de Amigo knop support van SYS aanvragen.


Verschillende gebruikersrollen

Hieronder staat welke verschillende gebruikersrollen er zijn en daaronder staat wat ze wel en wat ze niet kunnen binnen jouw website.

  • Beslissingsbevoegd (eigenaar)
  • Beheerder
  • Freelancer
  • Klanten

Beslissingsbevoegd (eigenaar):

Beschrijving: Eigenaar van het bedrijf, die beslissingen mag maken qua lidmaatschap.

  • Pakket upgraden / aanpassen / opzeggen.
  • Dashboard KPI's + mijlpalen zichtbaar.
  • SYS facturen inzien en downloaden.
  • Domeinnamen bijkopen. 
  • Verhuistoken opvragen. 
  • NPS achterlaten.
  • Nieuwe gebruikers toevoegen en verwijderen.
  • Kunnen rol aanpassen van bestaande gebruikers.
  • Kunnen andere beslissingsbevoegd maken. (hiermee krijgen ze de rechten van de beslissingsbevoegde (eigenaar)
  • Hulpvragen via de Amigoknop

Beheerder:

Beschrijving: Kan de content en de instellingen van de website aanpassen. Verder kan de beheerder de klanten en bestellingen inzien. Deze gebruikersrol is geschikt voor teamleden, VA's en agencies.

Wat ze wel kunnen

  • Kunnen alles behalve beslissingsbevoegde onderdelen.
  • Kunnen bij partners, online trainingen, bestellingen en klantfacturen inzien.
  • Kunnen nieuwe klanten aanmaken (maar geen nieuwe gebruikers).
  • Geboekt worden in agenda voor afspraken.
  • Hulpvragen via de Amigoknop

Wat ze niet kunnen

  • Alles wat beslissingsbevoegde mensen kunnen.
  • Geen nieuwe gebruikers toevoegen aanmaken.
  • Geen rollen aanpassen van bestaande gebruikers.

Freelancer:

Beschrijving: Kunnen enkel de content van je website aanpassen, maar niet de instellingen. Geschikt voor tekstschrijver, vormgevers en SEO experts 

Wat ze wel kunnen 

  • Content aanpassen (Blogartikelen, pagina's)
  • Toegang tot de functionaliteiten van de website (afhankelijk van pakket).
  • Geboekt worden in agenda voor afspraken.
  • Hulpvragen via de Amigoknop

Wat ze niet kunnen

  • Geen toegang tot de instellingen en rapporten.
  • Geen toegang tot mollie / API keys / instellingen.
  • Geen klantdata en profielen inzien
  • Geen bestellingen inzien.

Klanten:

Wie valt hier onder: Klanten met bestellingen, deelnemers van trainingen, agenda bezoekers, klanten die partner zijn, coaches op een coachkaart.

  • Kunnen helemaal niet in de achterkant van de website.
  • Zien geen Amigo knop en kunnen niet om support vragen.

Waarom andere rollen aanmaken?

Op deze manier heb je als eigenaar controle over welke medewerkers waar toegang tot hebben. Bijvoorbeeld je niet wil dat de gebruiker inzicht hebben in hoeveel omzet er wordt gemaakt. Of dat gebruikers (medewerkers) bepaalde beslissingen kunnen nemen die juridische en/of financiële impact kunnen hebben. Of bij bepaalde privacygevoelige informatie kan - denk aan instellingen met Mollie API. 


Aantal gebruikers inbegrepen per pakket:

Pakket Aantal gebruikers
Website met Resultaat 2 gebruikers 
Groei Platform 3 gebruikers
Expert Platform 5 gebruikers

Beslissingsbevoegde gebruikers (eigenaar) kunnen een nieuwe gebruiker aanvragen/aanmaken. 

Heeft dit artikel je geholpen? Bedankt voor je feedback! There was a problem submitting your feedback. Please try again later.

Meer hulp nodig? Stuur je vraag naar het support team Stuur je vraag naar het support team