Stappenplan: Weggever maken

Duur: 20-30 minuten | Moeilijkheid: gemiddeld
DoelIn dit artikel gaan we je uitleggen hoe je een (gratis) weggever maakt en hoe je hiermee inschrijvingen (voor jouw nieuwsbrief) kan verzamelen.
Pakket: alle pakketten

In dit artikel gaan we de algemene informatie combineren met uitlegvideo's waarin we je laten zien hoe je dingen instelt. Zodat jij zo gemakkelijk mogelijk een (gratis) weggever kan maken. Met een gratis weggever op je website kun je een mailinglijst opbouwen. De vraag is alleen: hoe maak je een weggever? En welke systemen zijn er nodig om dit proces zo te laten verlopen dat je er min mogelijk werk aan hebt. We hebben een stappenplan voor je gemaakt!

In dit artikel vind je

Wat is een weggever
De weggever maken
De koppeling maken tussen maillijst en de weggever
De e-mail klaarzetten in jouw e-mailmarketingsoftware
Kleine bonustip

Wat is een weggever?

In de online marketingwereld wordt van een gratis weggever gesproken wanneer je iets op je website aanbiedt wat gratis gedownload kan worden door bezoekers. Denk dan bijvoorbeeld aan een gratis e-book, een gratis video cursus, een gratis whitepaper of een gratis challenge. Het doel hiervan is dat de bezoeker op jouw mailinglijst belandt en dat je ze altijd via e-mail kunt bereiken. Het is belangrijk dat je jouw bezoekers iets geeft wat echt waarde voor ze heeft, zodat ze er geen problemen mee hebben om hun e-mailadres achter te laten. Dit geeft jou vervolgens de mogelijkheid om ze per mail te benaderen. Let op: Je dient wel rekening te houden met de Wet AVG. Je bent verplicht om een bezoeker om toestemming te vragen voor het ontvangen van jouw e-mails. Dit betekent dat je de mensen op je mailinglijst alleen mag benaderen voor datgene waar hij/ zij zich heeft ingeschreven.

Jouw kennis gratis weggeven; waarom zou je dat doen?

Misschien denk je nu; waarom zou ik al mijn kennis gratis weggeven? Hoe verdien ik dan mijn geld? Jouw gratis weggever, of dit nu een e-book, een whitepaper of een video training is, werkt als een lead magnet. Je kunt zelfs adverteren met je gratis weggever; dit levert in de meeste gevallen meer op dan een standaard advertentie. Je bouwt op deze manier een mailinglijst op. Dit heeft enorm veel voordelen, omdat;

  • Je direct kunt communiceren met je klant;
  • Je een significant bereik hebt;
  • Mensen al interesse hebben in jouw product;
  • De conversie omhoog gaat.
Doordat mensen zich inschrijven op je mailinglijst heb je de mogelijkheid om contact te blijven onderhouden, waardoor geïnteresseerden op termijn klanten kunnen worden. Om dit artikel een beetje overzichtelijk te houden adviseren we je om dit artikel te lezen, daarin wordt verder uitgelegd wat een weggever is en hoe het precies werkt.

De weggever maken

Wij kunnen je inhoudelijk niet helpen bij wat je precies moet schrijven. Dit omdat het jouw bedrijf is en jij hier meer over weet dan wij. Daarnaast is het erg persoonlijk wat je wil delen met klanten en de manier waarop je dit verwoord. Hieronder zie je de globale stappen en waar je op moet letten.

1
Bepaal wat je wil weggeven en in welke vorm. Begin niet groot, kies voor de 5, 7 of 10 meest gemaakte fouten of de beste tips etc.. Het moet niet zo zijn dat jij jouw hoofdproduct gratis weggeeft. Je wil mensen triggeren om zich in te schrijven, zodat jij hun e-mailadres krijgt. Je kan ook een video (webinar maken) en die weggeven. Eventueel via Youtube, Vimeo of Webinargeek.
2
Je kan een pdf bestand gemakkelijk maken in Word. Als je alles hebt gemaakt, dan kan je kiezen voor opslaan als en dan PDF. Het voordeel van PDF is, is dat mensen het minder gemakkelijk kunnen aanpassen. Dit kan wel, maar is lastiger dan het aanpassen van een Worddocument. Je wil natuurlijk niet dat iemand jouw informatie steelt. Dus zet altijd jouw logo en naam erin, zodat als iemand het doorstuurt (uit enthousiastme) gelijk reclame voor je maakt.
3
Zet het PDF bestand op jouw website, of zorg ervoor dat je het bestand toevoegt aan een automation (als je al thuis bent in maillijsten). Je kan het PDF op twee manieren bij de klant krijgen. 
1. Via een automation, een e-mail die automatisch verstuurd wordt naar de klant, verderop in het artikel vind je hier meer informatie over.
2. De klant naar het PDF bestand sturen, waar het ook te downloaden is. Dit noemen we een redirect en dit kunnen we instellen bij het formulier. Zie de stap hieronder; De koppeling maken tussen maillijst en de weggever.
4
Afhankelijk van jouw keuze dien je nu aan de slag te gaan bij de aanbieder die de e-mails (automations) verstuurt, zie verder bij de stap: De e-mail klaarzetten in jouw e-mailmarketingsoftware. Of we gaan de redirect instellen.
5
Redirect instellen; zie hieronder bij het kopje; klanten doorsturen na invullen
6
Nu is het tijd om te testen. Vul jouw gegevens in bij het formulier en kijk of je doorgestuurd wordt en of je alle informatie per e-mail binnenkrijgt. 

De koppeling maken tussen maillijst en de weggever

1
Open SYSitor en sleep het  Formulier widget in je pagina
2

Gebruik Formulier velden om extra velden toe te voegen aan je formulier. 

Bij Knoppen kan je de knop die de formulier opstuurt aanpassen.

Bij  Acties na indienen kan je de klant bijvoorbeeld doorsturen naar een andere pagina ( redirect), maar kan je ook een Pop-up toevoegen of het formulier linken aan ActiveCampaign of MailChimp (meer uitleg hieronder)

Bij Email vul je in waar het formulier naar toe gaat,

Extra opties kan je gebruiken om de standaard teksten die in beeld komen, zoals bijv. bij het versturen van het formulier, aan te passen.


Klanten doorsturen na invullen

1
Open SYSitor en ga naar één van je formulieren
2
Klik op Acties na indienen en vul hier Redirect in
3
Klik op Redirect onder Email en vul hier de pagina URL in waar je klanten naartoe moeten worden gestuurd, vergeet hierna niet op Publiceren te klikken!


Formulier koppelen aan ActiveCampaign of MailChimp

Let op: Voordat je dit doet moet je eerst een koppeling hebben gemaakt met ActiveCampaign of MailChimp. Zie hiervoor het artikel: ActiveCampaign (MailBlue) / Mailchimp integreren met SYS

Zowel ActiveCampaign als MailChimp zijn beschikbaar om te koppelen aan je formulieren. MailChimp is een basis systeem, waar veel ondernemers mee beginnen. Maar al snel loop je hierbij tegen beperkingen aan (zoals het versturen van automatisch opvolg mailtjes). Daarom raden we iedereen aan om meteen te beginnen met ActiveCampaign.

1
Open SYSitor en ga naar één van je formulieren
2
Klik op Acties na indienen en vul hier  ActiveCampaign of Mailchimp in

3
Vul nu de benodigde gegevens in zoals;

lijst: Dit bepaald op welke lijst binnen Activecampaign de klant komt te staan.
e-mail: Geef aan welke vakje van het inschrijfformulier het e-mailadres bevat.
Naam: Dit veld kan verschillen afhankelijk van of je een formulier gemaakt hebt met alleen een voornaam, achternaam of de gehele naam.

Automatische bevestigingsmail naar klant

1
Open SYSitor en ga naar één van je formulieren

Om de klant automatisch een e-mail te sturen hebben we het e-mailadres nodig. Dit kan alleen als de klant het e-mailadres kan invullen op het formulier. Daarom hebben we eerst de zogenaamde shortcode nodig om het e-mailadres van de klant te gebruiken.
2
Klik op Email en daarna op Geavanceerd en kopiëer de shortcode, of gebruik deze: Let op: soms is jouw shortcode anders, dus controleer dit even goed.
[field id="email"]
	

3
Klik nu op Acties na indienen en voeg de actie Email 2 toe, klik daarna op het tabje Email 2
4
Vervang het veld To naar de shortcode die je hebt gekopiëerd
Nu zal er automatisch ook een bericht verstuurd worden naar de persoon die het formulier heeft ingevuld! Je kan ook op deze manier de shortcode van de Naam die de klant heeft ingevuld kopiëren en in de Message van de mail plaatsen, zo wordt je e-mail veel persoonlijker! Maar wat je in deze e-mail plaatst is volledig aan jou! Als je niets aanpast, dan ontvangt de klant een lege e-mail. Je dient dus nog zelf de inhoud te schrijven.

Vergeet niet om op Bijwerken te klikken als je klaar bent

De e-mail klaarzetten in jouw e-mailmarketingsoftware

Er zijn veel verschillende aanbieders van e-mailmarketingsoftware op de markt. Denk aan:

  • Mailchimp
  • Mailblue
  • ActiveCampaign
  • Enormail
Doordat er zoveel verschillende aanbieders zijn, kunnen wij niet voor iedere aanbieder precies uitleggen hoe je daar regelt dat er automatisch een e-mail wordt gestuurd, zodra iemand zich inschrijft. Wat we wel gaan doen is jou helpen. Voor de bekendste aanbieders hebben wij een link opgenomen, die naar hun eigen uitlegpagina gaat. Hierop kan je lezen hoe jij het kan instellen. Hieronder staan de aanbiediers in willekeurige volgorde. Als je op de naam van de aanbieder klikt dan kom je uit op de uitlegpagina. Hierop kan je lezen hoe je een e-mail laat versturen zodra iemand zich aanmeld. De link erna is naar de algemene uitleg omtrent e-mails versturen.
1
Activecampaign, algemene uitleg omtrent automations
2
Mailblue, algemene uitleg omtrent automations, tips voor het versturen van een nieuwsbrief
3
Mailchimp, algemene uitleg omtrent automations
4
Enormail, algemene informatie omtrent automations

Kleine bonustip: betaald product na weggever

Je kunt de mensen die je weggever downloaden direct een aanbieding doen voor een betaald product op de bedankpagina. Iemand download jouw e-book of videoreeks, komt op de bedankpagina en krijgt direct een supergoede aanbieding voor een product wat aansluit op de weggever. Dit is een eenvoudige manier om leads aan je te binden. Bij SYS werken we bijvoorbeeld met een gratis checklist. Heb je deze aangevraagd, dan krijg je direct een aanbieding voor een website analyse.
Heeft dit artikel je geholpen? Bedankt voor je feedback! There was a problem submitting your feedback. Please try again later.

Meer hulp nodig? Stuur je vraag naar het support team Stuur je vraag naar het support team