Mollie koppelen, facturen instellen & testbetaling

Duur: 10 - 15 minuten | Moeilijkheid: gemakkelijk
DoelIn dit artikel gaan we je uitleggen hoe je Mollie installeert op je website en betalingen accepteert via iDeal en/of Bancontact!
Pakket: Website met resultaat, Groei platform en Expert platform


Let op: wanneer je via Mollie betalingen via kreditkaart aanbiedt, dan is er een maximum van 2000 euro per betaling. Wanneer dit niet voldoende is, kan je dit via Mollie laten aanpassen.

In deze video vind je de volgende onderwerpen:

1. 00:24 Factuurgegevens instellen 
2. 00:51 Mollie instellen 
3. 01:53 Factuur instellen
4. 05:20 Testbetaling doen 
5. 07:07 E-mails na betaling


Waar wil je heen?


Mollie koppelen & facturen instellen

1
Open Dashboard ->  Instellingen en open het tabje Webshop
2
Vul je bedrijfsgegevens in, deze worden gebruikt op je factuur.
3
Vul vervolgens je Mollie API codes in (zowel de gewone API code als de test API code) ( hier vind je die codes), en selecteer de betaalmethodes die je wilt activeren. Wij adviseren minimaal Ideal en Bancontact voor België.
4
Selecteer hierna welke bestelling statussen een factuur moeten ontvangen. Als iemand een bestelling plaatst dan krijgt die status in behandeling, wanneer iemand betaald heeft dan krijgt die bestelling meestal de status afgerond (zie punt 5 voor meer uitleg hierover). Ons advies is om dit in te stellen op alleen afgerond, behalve als jij ook producten fysiek (per post) opstuurt.
5
Automatisch afronden zorgt ervoor dat er na een betaling automatisch facturen aangemaakt worden en dat deze verstuurd worden naar de klant. Een fijne optie dus ;) Ongeacht of je wel of geen producten dient op te sturen naar klanten (per post) is het slim om te kiezen voor de optie alleen betaalde virtuele bestellingen. Dit omdat je dan in de toekomst geen problemen krijgt als je toch ooit producten echt wil gaan opsturen.
6

Klik op Wijzigingen opslaan als je klaar bent.

7
Als laatste gaan we instellen dat de producten ingesteld zijn als virtueel, zodat het automatisch afronden goed gaat. Ga naar producten
Stel voor ieder virtueel product in (producten die je niet per post opstuurt) dat het product virtueel is. Dit doe je door het product aan te klikken. Naar onderen te scrollen en aan te vinken dat het een virtueel product is, daarna opslaan en doorgaan tot je alle producten hebt gehad. Nu ben je klaar met het instellen en gaan we het proces testen.

Testbetaling doen

Voordat je een testbetaling kan doen met je een test API van Mollie hebben ingevuld en de optie voor testbetalingen hebben aangezet. Zie stap 3 van Mollie koppelen & facturen instellen hierboven.

1
We gaan een product in onze winkelmand stoppen. Ga naar je producten toe via Producten --> alle producten. 
2
Klik het product aan dat we gaan 'kopen', zodat we kunnen testen of alles werkt.
3
Zoek aan de rechterkant de directe betaallink op, kopieer deze en plak hem in een nieuw tabblad. Kortom we gaan deze link bezoeken.
4
Het artikel zit nu in jouw winkelwagentje, ga door met afrekenen.
5
Kies je betaalmethode en zet de status van betaling op betaald, klik daarna op Ga verder
6
Als je alles goed hebt ingesteld krijg je nu een e-mail met daarin je factuur. Krijg je deze e-mail niet, kijk dan even bij stap 4 van het onderdeel Mollie koppelen & facturen instellen hierboven.

E-Mail instellingen

1
Open  Dashboard -> Bestellingen -> Instellingen en klik op het tabje  E-mails
2
Klik vervolgens op Beheren bij de e-mailmelding die je wilt aanpassen
3
In dit scherm kan je het onderwerp, de kop, en de extra inhoud van de e-mail aanpassen. Klik vervolgens op Wijzigingen opslaan als je klaar bent. Dit kan je doen voor iedere mail.
4
Scroll naar beneden tot je bij  E-mailafzender opties komt, en vul hier je naam/websitenaam & e-mail adres in.  Als je verder naar beneden scrolt kan je hier ook de huisstijl aanpassen van je e-mailmeldingen
Vergeet niet op  Wijzigingen opslaan te klikken als je klaar bent!
Heeft dit artikel je geholpen? Bedankt voor je feedback! There was a problem submitting your feedback. Please try again later.

Meer hulp nodig? Stuur je vraag naar het support team Stuur je vraag naar het support team